Friday 21 August 2009

Pembangkang cakap tak serupa bikin

Peguam Negara diarah membatalkan arahan pentadbiran yang dibuat oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mensyaratkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya boleh menjalankan siasatan pada waktu pejabat sahaja.

Sambil menyifatkan pembangkang ‘cakap tak serupa bikin’ Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz berikrar akan melawan habis-habisan hasrat Khalid itu kerana ia jelas menyekat kebebasan SPRM sebagai sebuah badan bebas.

"Apa yang dilakukan pembangkang adalah 'cakap tidak serupa bikin'. Saya tidak setuju dan mahu supaya Peguam Negara mengambil tindakan untuk sama ada ke mahkamah bagi membatalkan arahan Menteri Besar Selangor itu.

"SPRM sebuah suruhanjaya bebas dan ia mesti mengikut peraturan dalam penyiasatan termasuk terkawal oleh undang-undang negara, tetapi tidak boleh terbatas dengan arahan pentadbiran daripada Menteri Besar Selangor," katanya pada sidang media selepas melawat Kompleks Mahkamah Kuching hari Ahad.

Nazri berkata demikian memngulas syarat Khalid kepada SPRM agar tidak melakukan soal siasat terhadap pemimpin pakatan pembangkang pada waktu pejabat.

Sejak sebulan lalu SPRM banyak melakukan siasatan terhadap pemimpin pakatan pembangkang di Selangor ekoran adanya dakwaan mereka melakukan salah guna peruntukan wakil rakyat.

Ekoran siasatan tersebut, pakatan pembangkang mula melancarkan kempen memburukkan SPRM dan menyifatkan siasatan yang dijalankan bermotifkan politik. – 16/7/2009


sumber agenda daily





















Komen-komen di sebilangan laman web dan blog sudah menghentam sakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).Malah ada yang guna perkataan ‘bastard’ dan bahasa-bahasa kesat lain.

Itu semua gara-gara laporan-laporan yang cuba mengambarkan seolah para pegawai SPRM bertindak kasar semasa cuba menahan pembantu khas kepada Exco Selangor, Ronnie Liu, Wong Chuan How untuk siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dana kerajaan negeri.

Siapa saja yang menyaksikan kejadian pada pagi Jumaat di pusat perkhidmatan Sungai Pelek di Sepang tahu insiden itu tidak akan berlaku jika Wong yang juga ahli Majlis Perbandaran Sepang dan juga seorang kontraktor tidak bergelut dengan para pegawai SPRM yang hendak membawanya ke ibupejabat mereka di Putrajaya.

Masalahnya di sini ialah misteri kejadian kematian misteri Teoh Beng Huat hendak dijadikan lesen untuk mempertikaikan segala tindakan SPRM dalam menjalankan tugas mereka.

Ini lebih-lebih lagi dengan adanya pekeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri Selangor tidak membenarkan kakitangannya disoal siasat oleh SPRM di luar pejabat mereka.

Tindak tanduk yang cuba menghalang SPRM menjalankan tugas mereka dan perlu ikut peraturan yang dibuat oleh pihak luar tidak pernah berlaku dalam sejarah.

Inilah yang dikatakan mendorong Wong cuba lari hingga berlaku pergelutan di depan pusat khidmat itu hingga dia terjatuh.

Laporan mengenai dia terjatuh akibat gelagatnya sendiri dan luka dialaminya menjadi hal yang diperbesarkan dalam laporan sesetengah laman web dan blog.

Timbalan Pengarah Siasatan SPRM Sazali Salbi menjelaskan luka yang dialami Wong kerana dia terjatuh ketika bergelut dan bukan akibat tindakan kasar para pegawai SPRM.

Semuanya bermula pada kira-kira jam 9.30 pagi bila para pegawai SPRM pergi ke pusat khidmat itu untuk menemui Wong di situ.

Sebuah laman blog Truth For Teoh Beng Hock yang tidak diketahui siapa pengendalinya telah mendakwa Wong paling banyak menerima projek di kawasan berkenaan,

Wong dikatakan mempertikai langkah para pegawai SPRM hendak menahannya sebagai suspek dan akan dibawa ke ibupejabat SPRM kerana mendakwa sebelum itu dia beritahu yang dia akan disoal siasat sebagai saksi sahaja.

Sebelum berlaku pergelutan itu para pegawai SPRM telah menemui Wong dalam pejabat pusat khidmat berkenaan.Turut serta ialah peguam yang mewakili Wong.

Keadaan menjadi kecoh bila Wong hendak dibawa turun ke kereta SPRM.

Berbagai gelagat Wong selepas berlaku pergelutan termasuk mendakwa dia cedera di kaki.


Ronnie Liu yang tiba kemudiannya telah membawa Wong untuk membuat laporan polis di Balai Polis Sungai Pelek – atas alas an nak jamin keselamatannya .

Dia kemudiannya dibawa ke Hospital serdang untuk di X-Ray.Para pegawai SPRM turut serta.

Akhirnya selepas rundingan pihak SPRM bersetuju membenarkan Wong dibebaskan dengan ikat jamin.Dia dikehendaki menyerah diri kepada SPRM pada 20 Ogos ini.

Apa yang menjadi tandatanya ramai ialah apa akan jadi pada tindakan SPRM nak menyiasat jika gelagat seperti ini berterusan.Semuanya mengunakan alasan kematian Teoh.

Macam-macam aksi boleh dilakukan untuk sengaja bikin kecoh dan mencetuskan kontroversi bagi mendorong orangramai memandang serong pada apa jua nak dilakukan oleh SPRM.-14/8/2009

sumber agenda daily

No comments:

Post a Comment