Friday 26 June 2009

muzakarah pas umno

Thursday, June 18, 2009
MENGHARAPKAN YANG REALISTIK DARI UMNO DAN PAS
Malam tadi saya berbicara di Agenda Awani mengenai "kerajaan perpaduan". Bersama-sama saya dalam rancangan yang dihoskan oleh Suhaimi Sulaiman itu ialah Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dato' Seri Dr Shahidan Kassim, dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Mujahid Yusof Rawa. Saya telah memberikan pandangan mengenai isu tersebut.

Kesimpulan pandangan saya ialah:

(1). Mana-mana parti politik (termasuklah PAS dan UMNO) boleh mengambil pendekatan berikut dalam menyelesaikan sebarang konflik: Pertama, "competing" iaitu yang berakhir dengan satu pihak menang (I win, you loose); atau kedua, "avoiding" iaitu mengelak dari membincangkan sesuatu konflik yang menyebabkan "I loose, you win"; dan ketiga, "collaborating" iaitu permaufakatan yang menuju kepada resolusi bersifat "I win, you win". PAS dan UMNO boleh memilih salah satu resolusi di atas.

(2). Apabila Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali mengatakan PAS setuju untuk berbincang dengan UMNO, dengan syarat PKR dan DAP dilibatkan bersama, maka itu adalah persetujuan bersyarat. Dalam bahasa Inggeris ia disebut sebagai "conditional agreement." Shahidan kata, "kita boleh cari alasan untuk berkelahi, atau mencari helah untuk berkawan." Pilihlah.

(3) Parti-parti politik (bukan saja PAS dan UMNO) harus menuju politik muafakat. Mereka harus meninggalkan politik pertentangan dan memupuk budaya baru ini dalam politik Malaysia. Mulakan muafakat itu dalam hal-hal yang kecil dulu. Di kampung-kampung, PAS dan UMNO boleh memulakan aktiviti-aktiviti secara "anjuran bersama". Banyakkan interaksi antara ahli-ahli parti. Dr Mujahid menyambut baik budaya politik muafakat ini.

Saya juga menyebut bahawa "perpaduan" menjadi sukar di kalangan pemimpin politik kerana suasana politik itu sendiri yang penuh dengan perasaan tidak mempercayai antara satu sama lain. Setiap satu gerakan lawan dilihat dengan pandangan negatif -- "Apakah motif dia berbuat begitu?"

Sekiranya pemimpin-pemimpin dalam satu parti politik yang sama itu pun sering berbalah, adakah realistik untuk mengharapkan pemimpin PAS dan UMNO tidak mencurigai antara satu sama lain?
Posted by NOBISHA at 9:00 AM



Friday, June 19, 2009
ISU "KERAJAAN PERPADUAN" MANTAPKAN PAS
Dalam Muktamar Tahunan PAS di Ipoh tahun lepas, beberapa orang perwakilan bercakap mengenai betapa parti itu perlu dilayan sebagai rakan kongsi utama dalam kerajaan campuran bersama DAP dan PKR. Di beberapa majlis yang lain, isu yang sama dibangkitkan.

Hakikatnya, PAS adalah parti kecil dalam kerajaan campuran itu. Di Parlimen, PAS hanya mempunyai 23 kerusi, berbanding PKR 30 dan DAP 28. Di Selangor, DAP dan PKR yang menguasai 28 kerusi secara teorinya tidak memerlukan PAS untuk membentuk kerajaan negeri itu. Di Perak sebelum ini, PAS yang menjadi Menteri Besar hanya ada enam orang ADUN berbanding 18 DAP, dari keseluruhan 59 kerusi DUN.

Kedudukan PAS sebagai sebuah parti kecil tetapi yang paling berusia dalam kerajaan campuran tersebut menjadikan sesetengah ahli PAS mendesak agar ia diberikan layanan yang lebih baik, sesuai dengan kedewasaannya. Malah sesetengah ahli PAS secara terbuka mempertikaikan betapa kemenangan calon-calon PKR adalah disebabkan oleh sokongan PAS yang dikatakan mempunyai jentera yang lebih ramai dan tersusun.

Sewaktu sidang akhbar Muktamar Tahunan PAS di Shah Alam tahun ini, presidennya Dato' Seri Abd Hadi Awang menyebut mengenai "kerajaan perpaduan". Beliau tidak menyebut isu ini dalam ucapan dasar untuk didengari oleh perwakilan dan pemerhati muktamar, sebaliknya memilih menggunakan platform media.

Itu adalah strategi yang bijak bagi mencapai hasrat yang dibangkitkan oleh perwakilan ketika PAS bermuktamar di Ipoh -- PAS mempunyai kerusi yang sedikit di Parlimen, Selangor dan Perak, namun ia harus dilayani oleh DAP dan PKR sebagai rakan kongsi yang bermakna.

Selepas mengeluarkan kenyataan itu, Abd Hadi tidak langsung bersuara. Selepas Muktamar, beliau ke luar negeri bagi menghadiri pelbagai program di sana. Tidak ada kenyataan akhbar. Tidak ada penjelasan. Yang berhujah dan berbalah adalah orang lain; bukannya Abd Hadi yang memulakan isu ini.

Adakah Abd Hadi tak boleh buat kenyataan akhbar dari luar negeri atas isu yang cukup besar bagi PAS ini? Adakah Abd Hadi tidak boleh bersuara ketika dia di sebarang laut bagi meredakan bara dalam parti itu yang menyaksikan Dato' Nik Aziz Nik Mat mengesyorkan Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa meletakkan jawatan?

Beliau boleh melakukan semua itu, tetapi Abd Hadi memilih untuk berdiam diri. Dia menggunakan prinsip "48 Laws of Power" -- berdiam diri supaya dia kelihatan hebat dan orang menanti-nanti kenyataan beliau. Bijak!

Lebih bijak lagi ialah keseluruhan episod dan drama ini akan menaikkan "nilai" PAS dalam kerajaan campuran bersama DAP dan PKR.

Menyedari keadaan inilah, maka beberapa orang pemimpin DAP termasuklah Setiausaha Agung Lim Guan Eng berkata "isu kerajaan perpaduan ialah masalah dalaman PAS" walaupun beberapa hari lalu Dato' Mustafa Ali mensyaratkan perbincangan dengan Barisan Nasional harus melibatkan DAP dan PAS. DAP tidak mahu diheret untuk memberikan "nilai" kepada politik PAS dalam kerajaan campuran.

Nah! Dalam hal ini Abd Hadi adalah seorang ahli politik yang hebat. Dia berjaya merealisasikan hasrat perwakilan Muktamar PAS di Ipoh tahun lalu yang ingin parti itu diberikan kedudukan yang sewajarnya. Dalam perkataan lain, isu "kerajaan perpaduan" telah memantapkan kedudukan dan nilai PAS dalam hubungannya dengan DAP dan PKR.

Semuanya, gara-gara "kerajaan perpaduan!"
Posted by NOBISHA at 2:30 PM


Nik Aziz suruh Nasharuddin masuk UMNO
June 18, 2009 by admin
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Nasharuddin Mat Isa melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Presiden parti dan sebagai Ahli Parlimen Bachok jika berhasrat meneruskan agenda kerajaan perpaduan.

“Saya ulangi lagi, ini (kerajaan perpaduan) kerja boneka UMNO, jika benar Nasharuddin setuju terus terang saya sebut lebih baik dia masuk UMNO dan letak jawatan dalam parti dan Ahli Parlimen Bachok. Apa buat sampah… Ini menyusahkan orang… Biar dia masuk UMNO seorang.

“Saya banyak terima panggilan dan orang datang jumpa saya sehingga ada yang sebak (tidak setuju) dengan isu itu. Dia masuk UMNO senang, lebih baik… daripada duduk dalam Pas, nak bertenggek dalam Pas buat apa… tiada moral kita panggil,” katanya kepada media selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Mingguan di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), semalam.

Mungkin Nik Aziz kena tunggu Hj Hadi kembali dari luar negara untuk berbincang, Nik Aziz seolah-olah mahu jadi pemimpin kuku besi tidak mahu mendengar pendapat dan cadangan orang lain, Nasharuddin juga pemimpin PAS, Hj Hadi pula Presiden Pas, Jika Nik Aziz tidal boleh mendengar pendapat mereka , pemdapat siapa lagi yang beliau mahu dengar, Anwat Ibrahim bukan pemimpin Pas,

Nik Aziz tidak perlu bertindak sebagai pemimpin kuku besi dan memaksa pemimpin dah ahli pas mendengar dan mengikut telunjuk beliau sahaja. Ramai ahli Pas yang sudah bosan dengan sikap Nik Aziz dan sebagai bukti , keputusan pemilihan Pas baru-baru ini telah pun mereka terjemahkan. Kesemua ayam tambatan Nik Aziz tewas dan perwakilan Pas memberikan undi kepada ayam tambatan Hj Hadi,

Kenapa Nasharuddin perlu keluar parti, Kenapa tak Nik Aziz saja masuk PKR dan jadi musyridul Parti PKR

sumber kelab penyokong maya umno

Wakil Pas setuju dialog


KUALA LUMPUR: Tiga pemimpin tertinggi Pas setuju menyertai Dialog Perpaduan Ummah: Umno dan Pas anjuran Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM) di Petaling Jaya di sini, 14 Ogos ini.

Presiden Penaja GGMM, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, berkata mereka mewakili parti tanpa syarat itu ialah Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa dan dua Naib Presidennya, Salahuddin Ayub dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau berkata, dialog tertutup dengan 400 jemputan itu membincangkan isu Melayu dan Islam yang dikendalikan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria selama tiga jam bermula jam 8 malam.



"Persetujuan secara lisan diperoleh minggu lalu dengan Salahuddin menelefon saya mengesahkan penyertaannya.

"Kami menghantar surat jemputan rasmi kepada mereka pada masa terdekat dan berharap Umno turut menghantar tiga wakilnya untuk berdialog," katanya di sini, semalam.

Mohd Khairul berkata, sebagai pertubuhan bukan kerajaan yang ditubuhkan tahun lalu, pihaknya tiada kepentingan dalam mengadakan dialog itu, sebaliknya mahu melihat bangsa Melayu dan Islam bersatu di negara ini.

"Memang sukar untuk memujuk pemimpin Pas ini untuk berdialog dengan Umno, tapi akhirnya mereka setuju dengan kepentingan Melayu dan Islam.

"GGMM amat bersyukur mendapat pengesahan daripada Pas dan berharap program pertama kali membabitkan pemimpin parti ini dapat dilaksanakan dengan jayanya, kerana pelbagai perkara boleh berlaku pada bulan depan," katanya yang menegaskan dialog itu bukan program wacana ilmiah seperti yang dirancang antara Dewan Pemuda Pas Pusat dengan Pergerakan Pemuda Umno.


sumber berita harian

Wacana ilmiah Pemuda PAS-Umno dijangka sebelum Ramadan
July 20, 2009 by admin Filed under Berita Khas
1 Comment
PETALING JAYA: Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi yakin pertemuan pertama wacana ilmiah dengan Pemuda Umno pusat dapat diadakan sebelum bulan Ramadan hujung Ogos ini.
Kata Nasrudin, sekurang-kurangnya pertemuan pertama dapat diadakan bulan depan.
“Ya, sebelum bulan puasa bermula,” kata beliau ketika dihubungi di sini.
Sehubungan itu kata Nasrudin, Dewan Pemuda PAS akan mengadakan mesyuarat selepas 26 Julai ini untuk membentuk jawatankuasa teknikal ke arah merealisasikan wacana membabitkan Pemuda PAS dan Umno.
“Jawatankuasa teknikal ini akan membincangkan format, tempat dan masa wacana,” katanya.
Bagaimanapun beliau tidak pasti siapa yang akan mengetuai jawatankuasa teknikal itu.
Kelmarin, Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim berkata, pihaknya kini menunggu maklumat lanjut dari Dewan Pemuda PAS mengenai wacana ilmiah yang dicadangkan oleh Pemuda PAS itu.
Razali berkata, Pemuda Umno telah bersetuju dengan pelawaan tersebut dan hanya menunggu Dewan Pemuda PAS menetapkan tarikh, masa dan tempat.
Pada 1 Julai lalu, Dewan Pemuda PAS menjemput Pergerakan Pemuda Umno pusat untuk mengadakan wacana ilmiah bagi membincangkan isu-isu yang menjadi polemik di negara ini.
Nasrudin menyerahkan surat jemputan untuk mengadakan wacana itu kepada Razali yang mewakili Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin.
Khairy juga telah menyatakan persetujuan menyertai wacana berkenaan dua hari kemudian.
Kedua-dua pihak telah bersetuju untuk membincangkan aspek lanjut selepas berakhirnya pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai.
Pilihan raya kecil itu selesai 14 Julai lalu.
Perkara-perkara yang akan difokuskan dalam wacana itu adalah berhubung isu-isu berbangkit termasuk soal prinsip dan hala tuju perjuangan bersama termasuk yang membabitkan umat Islam di negara ini

sumber kelab penyokong maya umno

No comments:

Post a Comment