Friday 11 September 2009

Bagan Pinang - adakah kad merah UMNO

PRK Bagan Pinang merupakan satu manifestasi bagi menentukan apakah UMNO masih relevan dan pilihanraya kecil ini jugalah yang akan menentukan survival politik UMNO dan BN dalam Negara ini sebagai parti tertua yang memerintah negara masih diterima rakyat secara keseluruhan atau tidak.

Kekalahan UMNO/BN di lapan pilihanraya kecil seperti yang dinyatakan oleh Presidennya sebagai sebuah iktibar dan Bagan Pinang harus dijadikan landasan untuk UMNO bangkit semula apatah lagi Bagan Pinang adalah kubu kuat UMNO.

UMNO tidak perlu meratapi kekalahan demi kekalahan yang mereka terima di lapan PRK itu kerana kawasan DUN yang UMNO kalah adalah bukan kerusi UMNO kecuali di Parlimen Kuala Terengganu dan secara rasional, mengukur itu kelemahan UMNO untuk ketika ini adalah sesuatu yang tidak adil kecuali UMNO tumbang di Bagan Pinang nanti.

Kalau berpandu kepada statistik perubahan pola pemikiran pengundi, UMNO dilihat tidak akan bermasalah untuk menang serta mempertahankan Bagan Pinang daripada jatuh ke tangan PAS tetapi UMNO tidak boleh memandang ringan pertarungan terbaru di Bagan Pinang ini.

Untuk kali ini UMNO kena cukup berhat-hati.UMNO tidak boleh lagi mengulangi kesilapan memilih calon seperti yang berlaku di Permatang Pasir dan apa sahaja alasan yang diberikan oleh Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan adalah sesuatu yang sukar diterima kerana kekalahan di Permatang Pasir adalah kesilapan memilih calonnya yang penuh dengan masalah peribadi dan beban masalah tersebut terpaksa ditanggung oleh pucuk pimpinan parti.

Bila calon bermasalah, sepatutnya calon itu yang harus membersihkan diri dan buikannya pucuk pimpinan parti kerana mereka menggalas tugas lain yang lebih besar seperti memperjelaskan tentang OneMalaysia serta dasar-dasar lain.

Tidak perlu menggariskan sebab dan punca kekalahan dan untuk memilih calon di DUN Bagan Pinang ini, jangan sesekali ada tangan ghaib seperti yang berlaku di Permatang Pasir melobi orang itu dan orang ini sebagai calonnya dan akhirnya UMNO bernasib baik kerana mampu meraih undi sebanyak itu dan ternyata rakyat masih menerima UMNO walaupun tidak suka dengan calonnya.

Di dalam keadaan politik Negeri Sembilan yang bermasalah kerana ada suara-suara protes terhadap kepimpinan Menteri Besar Mohamad Hassan namun semua pihak harus melihat UMNO itu sebagai gagasan yang lebih penting daripada mencari kesilapan yang memungkinkan UMNO itu sendiri berada di dalam masalah yang membolehkan mereka tewas di kubu kuat ini.

Mohamad Hassan menyedari hakikat ini dan tindakannya menyerahkan kepada Isa Samad untuk menentukan calon mana yang sesuai dilihat sebagai langkah bijak dan bertepatan apabila kita mengambilkira kedudukan serta pengaruh Isa Samad sebagai bekas Menteri Besar.

UMNO Negeri Sembilan terutama di Bahagian Teluk Kemang yang diketuai oleh bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohd Isa Samad seharusnya meletakkan kepentingan rakyat sebagai yang utama dengan mengenengahkan calon yang diterima rakyat dan bukannya calon yang ditunjukan oleh parti. Selalu kita tegaskan UMNO kena berubah daripada memilih wakil parti kepada wakil rakyat.

Dalam menghadapi cabaran PRK ini UMNO harus menampilkan strategi berwajah baru, menggembelengkan tenaga serta keupayaan menyakin rakyat dan kepimpinan UMNO dituntut untuk lebih merasai denyut nadi rakyat seperti yang dilaungkan oleh Perdana Menteri Najib.

UMNO perlu bertukar wajah dan pendekatan kempen. Kepimpinan UMNO tidak seharusnya merasa besar kepala, merasai diri masih hebat dan elit kerana Bagan Pinang adalah titik pertemuan yang cukup hebat dan berharga bagi penyusunan semula UMNO di mata rakyat.

Andainya UMNO ditakdirkan kalah maka kekalahan ini boleh diumpamakan sebagai kad merah untuk UMNO keluar dari gelanggang poliotik negara dan UMNO akan dilihat tidak berkeupayaan lagi untuk merentasi waktu dan sempadan bagi mengangkat semula martabat dan maruah UMNO malah kegagalan ini merupakan satu kegagalan mutlak yang harus diutanggung oleh pucuk pimpinannya.

Namun kita percaya, kekuatan serta pengaruh Tan Sri Isa Samad di Bahagian Teluk Kemang dan DUN Bagan Pinang akan membantu untuk menggembalikan kepercayaan serta keyakinan rakyat terhadap UMNO. Walaupun Bagan Pinang hanya sekadar PRK tetapi segala keputusan yang berlaku di sini merupakan signal kepada kedudukan UMNO/BN di seluruh Negara.

Tan Sri Isa Samad seharusnya diberikan tanggungjawab sepenuhnya untuk menggendalikan PRK Bagan Pinang ini kerana sebagai ketua Bahagian dan Menteri Besar Negeri Sembilan paling lama, kita percaya Isa Samad mempunyai kaedah serta sentuhan untuk UMNO menang dengan selesa. Sebarang campurtangan daripada mana-mana pihak tanpa merujuk kepada kedudukan Isa Samad akan memungkinkan wujud perbalahan seperti yang berlaku di beberapa pilihanraya kecil sebelum ini. Rakyat dan pengundi Bagan Pinang lebih mengenali Isa Samad daripada Muhyiddin Yasin pengundi Bagan Pinang lebih mengenali hati bud Isa Samad daripada Ahmad Maslan dan Isa Samad lebih mengenali hati budi Bagan Pinang dan Teluk Kemang daripada sesiapa sahaja.

sumber malaysia hari ini

No comments:

Post a Comment